MENGAPA KANAK-KANAK AUTISME LAMBAT UNTUK BERCAKAP ?

 

Adakah anda pernah tertanya-tanya mengapa kanak-kanak autisme sukar untuk bertutur apatah lagi berkomunikasi ? Dan bagaimana pula ianya dapat dikenalpasti? Jadi marilah kita pelajari apakah yang menyebabkan kanak-kanak istimewa ini  mengalami masalah lewat untuk memperoleh bahasa pertamanya berbanding kanak-kanak normal yang lain.


 Seperti yang kita sedia maklum, kanak-kanak autisme merupakan golongan kanak-kanak yang kelahirannya daripada segi fizikal jelas kelihatan normal, rupanya setanding dengan kanak-kanak lain bahkan terdapat ramai kanak-kanak istimewa ini yang memiliki rupa paras yang  lebih menawan dan sangat comel. Namun begitu, golongan ini diuji dengan terpaksa mengalami kesan buruk daripada pelbagai aspek tertentu, contohnya seperti aspek komunikasi, perkembangan sensori dan masalah kelakuan yang berulang. Pelbagai tanda yang ditunjukkan dapat dijadikan rujukan bagi mengenalpasti sama ada kanak-kanak itu menghidap autisme ataupun tidak, contohnya adalah seperti berikut;

 

1.     Tidak bertindak balas terhadap senyuman.

2.     Tantrum yang keterlaluan tanpa sebab sehingga mencederakan diri seperti menghantukkan kepala ke dinding.

3.     Tidak menunjukkan minat untuk berkawan dan bermain dengan kanak-kanak lain, malah selesa bermain sendiri.

4.     Sering menyebut sesuatu perkataan secara berulang-ulang dan kerap melentikkan badan seolah-olah mengelak apabila dipeluk.

5.     Terlalu sensitif dan mempunyai minat yang pelik kepada sesuatu seperti cahaya, bunyi atau pergerakan.

6.     Mereka juga sering kali menunjukkan obsesi kepada sesuatu perkara seperti permainan tertentu sahaja.

7.     Gemar mengibarkan tangan dan memusingkan badan setempat. Malah kanak-kanak 18 bulan ke atas , mereka lebih suka menggunakan isyarat berbanding perkataan.


 Kanak-kanak autisme ini juga tidak mengalami kecenderungan untuk Babbling (membebel)

Babbling atau membebel adalah pertuturan atau bahasa yang digunakan bayi apabila mencapai usia 12 bulan. Babbling juga adalah peringkat dalam perkembangan kanak-kanak dan keadaan dalam pemerolehan bahasa di mana bayi nampaknya bereksperimen dengan mengeluarkan bunyi artikulasi, tetapi belum menghasilkan kata-kata yang dikenali. Babbling telah bermula sebaik sahaja selepas kelahiran dan berkembang melalui beberapa peringkat apabila himpunan bunyi bayi mengembang dan penyuaraan menjadi lebih seperti ucapan. Kebiasaannya kanak-kanak normal akan berkomunikasi dengan orang sekeliling dalam bahasa bayi namun tidak bagi kanak-kanak autisme kerana mereka kebanyakkannya sering menolak untuk melakukan babbling.

 

Seterusnya, kanak-kanak autisme ini juga mengalami pelbagai masalah dalam mengekspresikan diri mereka serta mempunyai gangguan komunikasi dengan orang sekeliling mahupun hanya dalam kalangan keluarga mereka  sendiri. Kanak-kanak ini menjadi tidak selesa bersama orang yang tidak mereka kenali dan hanya selesa bersama dengan ibu bapa dan ahli keluarga yang rapat sahaja. Kebolehan mereka untuk bersosial dengan orang asing sangat terbatas. Perkara ini juga menjadi punca anak-anak autisme  sukar untuk bertutur apabila mereka tidak berkawan dan bermain dengan orang yang berada di luar lingkungan yang membuat mereka selesa.

 

Gangguan komunikasi ini bukan sahaja melibatkan masalah pertuturan akan tetapi turut menganggu kanak-kanak istimewa ini dalam melakukan ekspresi wajah mahupun gerak geri badan mereka sendiri. 

Penghidap autisme menghadapi masalah emosi yang tidak stabil dan membuatkan mereka lebih cenderung untuk marah dan menangis tanpa sebab yang munasabah. Sekiranya mereka gagal memperoleh sesuatu yang diinginkan mereka akan mula bertindak agresif dan sukar dikawal.


Selain itu, kanak-kanak yang normal umumnya lebih mudah untuk menerima dan memahami sebarang maklumat atau dalam erti kata lain mudah dalam menerima proses pengajaran, tetapi sebaliknya pula bagi golongan kanak-kanak yang mempunyai masalah autistik ini. Kanak-kanak ini biasanya mengalami perkembangan motor yang agak lambat berbanding anak yang normal. Kebolehan mereka untuk melakukan sesuatu sering jauh ke belakang daripada yang sepatutnya. Misalnya seperti bayi 6 bulan masih tidak boleh senyum dan menunjukkan perasaan riang dan bayi 9 bulan masih tidak mampu untuk mengeluarkan bunyi dan menunjukkan ekspresi muka.

Tidak dinafikan juga orang sekeliling terutamanya ibu bapa kanak-kanak ini semestinya akan dapat mengenalpasti perbezaanya dan akan bersetuju dengan pendapat bahawa proses pembelajaran terlalu kompleks dan sukar untuk diterima dan dipraktikkan oleh golongan kanak-kanak ini dan menjadi salah satu punca mengapa kanak -kanak ini lewat dalam memperoleh bahasa pertamanya.

Gangguan dalam berbahasa tersebut umumnya juga dapat terjadi kerana adanya keterhambatan anak autisme dalam memperoleh dan menyerap bahasa-bahasa yang terdapat dalam linkungan sekitar. Disebabkan perkara ini juga ia telah menyebabkan kanak-kanak autisme gagal untuk bertutur dengan baik.

Gangguan berbahasa yang dialami oleh mereka juga merupakan salah satu kajian dalam bidang psikolinguistik. Hal ini dikatakan demikian kerana psikolinguistik telah menerapkan pola dasar dalam pemerolehan bahasa seseorang.

Dalam psikolinguistik sudah dijelaskan proses pemerolehan bahasa dapat dikenalpasti melalui gejala-gejala mental atau psikologi yang mempengaruhi kemampuan seseorang dalam berbahasa. Salah satu contohnya dapat dilihat melalui gejala mental atau psikologi yang dimiliki oleh penghidap autisme.

Misalnya seperti, kanak-kanak autisme juga mudah untuk berasa tertekan sekiranya gagal menghadam sesuatu proses atau perkara yang dialami oleh mereka dan membuatkan mereka mengalami meltdown. Meltdown bermaksud tindakan yang berlaku apabila kanak-kanak autisme ini merasa tidak selesa dalam diri mereka dan mendorong mereka untuk bertindak luar jangkaan seperti menghantukkan kepala, menggigit diri sendiri, melompat-lompat atau menghempaskan badan ke lantai untuk melepaskan tekanan yang dialami sehingga boleh membahayakan nyawa mereka sendiri. Hal ini berlaku tanpa dapat dikawal oleh diri mereka sendiri tetapi hanyalah boleh ditenangkan dan dipantau sahaja supaya mereka tidak melakukan perbuatan yang lebih berbahaya terhadap diri sendiri. 

 Jelas sekali masalah autistik ialah satu masalah yang tidak mudah untuk ditangani dan memerlukan kecekalan hati yang teguh untuk menghadapinya. Bukan sahaja sukar bagi anak autisme memahami orang lain akan tetapi turut sukar bagi orang lain memahami dan menangani golongan kanak-kanak istimewa ini. Namun begitu, sekiranya orang sekeliling mendapat pendedahan daripada pihak dan sumber yang bertauliah maka tiada masalah bagi menangani kanak-kanak ini dengan tindakan yang sepatutnya dan dianggap sesuai.


 Sekiranya tidak jelas anda juga boleh merujuk maklumat yang disampaikan dengan menonton video yang telah dilampirkan di bawah.


Bibliografi

Norul Haida HJ. Redzuan (2013). Ilmu Psikolinguistik. Tanjong Malim. Penerbit Emeritus Publications.

Ayu Idris.(2021) Ciri-ciri autism boleh dilihat seawal usia 6 bulan, ini 9 tanda ibu sering terlepas pandang!.TheAsianParent. Diakses pada 22 November 2022 dari :

Ciri Ciri Autism Pada Anak Boleh Dilihat Bermula Usia 6 Bulan (theasianparent.com) 

Noor Hazreen Mohd Mokhtiar.(2022). 10 Ciri-ciri autisme tana awal penting ibu bapa kenalpasti. Bidadari.my. Diakses pada 1 Disember 2022 dari :

10 Ciri Ciri Austisme Tanda Awal Penting Ibu Bapa Kenalpasti. - Bidadari.My

TV3MALAYSIA Official. (2019 Ogos 23) Anak Lambat Bercakap (video file). Diakses pada 17 November 2022 dari :

https://youtu.be/VuNVVlPTuvk

Syakirah And The Kids. (2021) Kenali masalah sensori anak / autism Malaysia (video file). Diakses pada 19 November 2022 dari : 

https://youtu.be/-8MP9sRX12M

TV3MALAYSIA Official. (2021 Mei 23). Helo Doktor Kenal Pasti Anak Autism (video file). Diakses pada 19 November 2022 dari: 

https://youtu.be/sJSHD7uDCTI


Comments

Popular posts from this blog

KENALI APA ITU DISLEKSIA ATAU AFASIA MEMBACA DAN MENULIS