KENALI APA ITU DISLEKSIA ATAU AFASIA MEMBACA DAN MENULIS
Disleksia adalah gangguan dalam proses belajar yang diuji dengan kesulitan membaca, menulis, atau mengeja. Penderita disleksia akan kesulitan dalam mengidentifikasi kata-kata yang diucapkan dan mengubahnya menjadi huruf atau perkataan.
Disleksia juga tergolong sebagai gangguan saraf
pada bagian otak yang memproses bahasa. Keadaan ini dapat dialami oleh
anak-anak atau orang dewasa. Meskipun disleksia menyebabkan kesulitan dalam
belajar, penyakit ini tidak mempengaruhi tingkat kecerdasan penderitanya.
· Disleksia adalah
sejenis masalah pembelajaran khusus.
· Kanak-kanak
Disleksia mempunyai masalah menguasai pembelajaran di sekolah walaupun:
o Mereka telah
berusaha bersungguh-sungguh
o Mempunyai keupayaan
intelektual yang normal
o Telah mendapat
rangsangan dan panduan pembelajaran yang mencukupi
· Masalah asasnya
adalah perbezaan cara otak berfungsi dalam menghubungkan simbol visual dengan
bunyi
· Mereka mungkin
mengalami kesukaran
o Membaca
o Menulis
o Memahami
o Mengeja
o Mengira
· Dianggarkan 4 – 8 %
pelajar sekolah mempunyai masalah disleksia
· Kanak-kanak lelaki
lebih ramai mengalami Disleksia berbanding kanak-kanak perempuan.
Afasia
dyslexsia menjadi punca kecelaruan membaca dan menulis. Ada yang berlaku
selepas individu beroleh kemahiran membaca dan menulis. Dalam kalangan kanak-kanak,
dyslexsia dapat diperhatikan di peringkat pemerolehan kemahiran membaca dan
menulis . Dominasi hemisfera , kecacatan persepsi visual atau kesan penggunaan
kaedah pengajaran yang lemah boleh menyebabkan kanak-kanak memulakan bacaan
atau tulisannya dari belakang. Sebagai contoh perkataan deer menjadi reed dan
keliru huruf seperti b menjadi d , p menjadi q , n menjadi m dan m menjadi
w.
Disleksia terbahagi kepada dua kategori iaitu Alexia yang mengakibatkan kecelaruan
membaca dan Agraphia yang mengakibatkan kecelaruan menulis. Malah seseorang
mungkin akan mengalami kedua-dua keadaan ini pada masa yang sama, iaitu tidak
boleh membaca dan menulis. Bagi kes Agraphia tulen, penghidap tidak langsung
boleh menulis walaupun tangannya boleh digunakan untuk tujuan-tujuan yang lain.
Sebagai contoh, individu yang telah mengalami strok di hemisfera kiri atau
kecederaan akibat sebab-sebab lain mungkin dapat membaca ayat-ayat mudah
seperti What is your name? tetapi tidak boleh menulis ayat itu dalam
bentuk. Segelintir penghidap tidak dapat membaca frasa tetapi dapat menulisnya
sebagai catatan. Keadaan ini dikenali sebagai alexia agraphia , malah
penghidapnya tidak dapat membaca catatan yang ditulisnya.
Terdapat juga individu yang boleh menuturkan suara
hatinya tetapi apabila pertuturan itu dirakam dan diperdengarkan semula
kepadanya, dia sendiri tidak faham pertuturannya itu. Ini dikesan dalam
pelbagai struktur dan fungsi otak sebagai penyelaras proses-proses mental bagi
kedua-dua hemisfera utama dalam otak manusia.
FAKTOR-FAKTOR BERLAKUNYA AFASIA MEMBACA DAN MENULIS
Keturunan
-Masalah disleksia telah sedia ada dalam gen
keluarga kanak-kanak disleksia. Kajian perubatan di Barat mendapati kanak-kanak
ini mempunyai latar belakang keluarga yang turut mempunyai sindrom berkenaan.
Ibu bapa yang disleksia secara tidak langsung telah menurunkan gangguan ini
kepada anak-anaknya atau anak kidal yang sering dikenalpasti menghidap disleksia.
Pemakanan
-Berdasarkan beberapa penyelidikan , kajian dan
penemuan , terdapat beberapa unsur penyedap makanan , bahan awet dan pewarna
tiruan yang dikenal pasti menganggu otak apabila ia diambil secara berlebihan
dalam tempoh yang lama terutama kepada golongan kanak-kanak yang sedang
mengalami proses tumbesaran.
Bawaan
-Masalah pendengaran yang terganggu sejak lima
tahun pertama juga sedikit sebanyak mempengaruhi berlakunya gejala ini. Hal ini
dikatakan demikian kerana jika masalah pendengaran terjadi sejak dilahirkan dan
tidak dikesan lebih awal, maka otak yang sedang berkembang akan sukar untuk
menghubungkan bunyi atau suara yang didengarnya dengan huruf atau kata yang
dilihatnya.
Biologi
-Kebiasaannya berpunca daripada kejadian kelahiran
pra matang , berlakunya kekurangan oksigen semasa dilahirkan atau kelahiran
yang amat sukar. Perkara ini telah menyebabkan kerosakan otak dan mengakibatkan
kanak-kanak mengalami masalah belajar walaupun kerosakannya hanya minimum. Pada pandangan lain juga, kerosakan otak yang dialami golongan ini juga berkemungkinan terbentuk sejak
berada di dalam kandungan.
JENIS DISLEKSIA
(AFASIA MEMBACA DAN MENULIS)
Disgrafia
Disgrafia ialah kesukaran menyatakan apa yang
terdapat dalam pemikiran ke dalam bentuk tulisan dan graf yang merujuk kepada
tulisan yang buruk. Hal ini juga telah menyebabkan penghidapnya menghadapi
masalah penulisan kerana tidak boleh menterjemah pemahaman bahasa kepada sistem
simbol.
Disleksia Visual
Merujuk kepada individu yang dapat melihat
dengan baik tetapi tidak dapat membuat perbezaan, interpretasi atau mengingati
perkataan yang dilihat olehnya. Tahap terjejasnya bacaan akan terganggu pada
masalah yang dihadapi. Menurut Lerner- adalah kepayahan seseorang khususnya
dalam melakukan tugasan untuk membezakan abjad , perkataan serta mengecam angka
, nombor , bentuk geometri mahupun gambar.
Disleksia Auditori
Membawa maksud keupayaan mengesan atau mengenal pasti perkara yang didengar dan menyambung bahagian penting kepada pembelajaran. Melihat persamaan antara perkataan dan bermasalah dalam menjalankan aktiviti yang berkaitan dengan fungsi auditori. Gagal membezakan bunyi , mengenal pasti bunyi untuk dijadikan perkataan dan membahagikan perkataan dalam suku kata.
Diognosis Afasia
Afasia biasanya didiagnosis setelah doktor melakukan pemeriksaan
secara mendalam. Pemeriksaan tersebut melibatkan latihan sederhana, seperti
meminta seseorang untuk menyebutkan benda-benda di dalam sesebuah
ruangan, mengulang apa-apa kata, perkataan , membaca dan menulis.
Tujuan daripada pemeriksaan ini adalah untuk memahami kemampuan seseorang dalam:
-Memahami pengucapan dan tatabahasa dasar.
-Menggunakan kata-kata dalam frasa dan perkataan.
-Berkomunikasi secara sosial, misalnya mengadakan percakapan atau memahami percakapan.
-Membaca dan menulis huruf, kata dan perkataan.
CT scan dan MRI scan juga biasanya dilakukan
oleh doktor untuk melihat dan menilai kerosakan otak secara lebih terperinci dan tepat.
Norul Haida HJ. Redzuan (2013). Ilmu Psikolinguistik. Tanjong Malim. Penerbit Emeritus Publications.
Zulkeflee Haji Yaacob. (2022). Bahasa dan Linguistik Komprehensif. Kota Bharu. Bunga Melayu Solutions.
Portal Rasmi MyHEALTH Kementerian Kesihatan Malaysia. (2022). Disleksia Portal MyHEALTH
Alodokter Kementerian Kesihatan Indonesia. (2021). Disleksia Gejala penyebab dan mengobati
Disleksia - Gejala, penyebab dan mengobati - Alodokter
TV3MALAYSIA Official. (2022 Julai 24) Disleksia .Helo Doktor. (video file). Diakses pada 17 November 2022 dari :
https://youtu.be/f_NjDMxquWU
Comments
Post a Comment